כדי לצמוח, לבלוט ולייצר תוצאות – עסקים חייבים לחבר בין חזון, שיווק, תפעול ופיתוח. את זה עושים באמצעות אסטרטגיה עסקית. יניב לס, מנכ"ל סוכנות הייעוץ העסקי YLS, מרצה ופרשן בערוץ הכלכלה, מבהיר: "אסטרטגיה עסקית היא לא קובץ במצגת. זו מערכת קבלת החלטות"
בעידן של תחרות צפופה ומידע בלתי פוסק, עסק שרוצה לשרוד – לא כל שכן להוביל – חייב לחשוב אסטרטגית. זה לא עניין של ניהול שוטף, אלא של הבנה עמוקה. לאן הולכים, איך מגיעים לשם, ומהי הדרך החכמה ביותר לעשות זאת.
כבעל סוכנות הייעוץ העסקי YLS, לי זה ברור: אסטרטגיה עסקית היא לא קובץ במצגת. זו מערכת קבלת החלטות שמובילה את כל העסק קדימה. כדי לנהל עסק בצורה נכונה, יש לקבוע כיוון ברור. החל מהשאלה מה רוצים להשיג, דרך מה היתרון היחסי ועד מי קהל היעד ומהם האתגרים שבדרך. לצד זאת, כמובן, תימחור נכון, הוצאות, הכנסות, תזרים מזומנים ושיווק.
למה אסטרטגיה היא הבסיס לכל תנועה עסקית?
האסטרטגיה קובעת את התמונה הכוללת. רק כשיש הבנה מלאה של מבנה ההכנסות, התמחור, מיצוב מול מתחרים והתנהגות הלקוחות – אפשר להתחיל לקבל החלטות מדויקות. כשהכיוון ברור, אפשר לתכנן. כאשר יש תוכנית, קל יותר להוציא אותה לפועל. לכן, אסטרטגיה עסקית מוצלחת, חייבת להיות מתורגמת לתוכנית פעולה עם יעדים ברורים.
ומה עם השיווק?
"פה רבים נופלים. שיווק לא עומד בצד. הוא חלק מהאסטרטגיה העסקית. כשהעסק יודע לאן הוא שואף, אפשר לדייק את המסר, את השפה ואת הדרך בה מדברים ללקוח. שיווק טוב אינו רק עיצוב גרפי או סיסמאות. שיווק מגלם את ערכי המותג, בונה מערכת יחסים עם הלקוח ומשפיע גם על מה שמציעים בפועל. הטעות הגדולה של עסקים שאינם פועלים על בסיס אסטרטגיה עסקית מובנית, היא שהשיווק שלהם נראה בהתאם. לא בכדי תשעה מכל עשרה עסקים חדשים סוגרים בטווח של שלוש שנים".
כיצד אסטרטגיה עסקית משלבת אסטרטגיה שיווקית בכל הקשור לפיתוח מוצרים?
באמצעות אסטרטגיה עסקית אני, כיועץ עסקי לעסקים ולחברות, מגדיר תהליכים, מייעל אותם ובוחן אפשרויות לפיתוח שירותים ומוצרים קיימים וחדשים. תפקידה של תוכנית אסטרטגית שיווקית, היא לבחון את הדרכים הפרסומיות והשיווקיות הנכונות ביותר כדי לעמוד ביעדים הכספיים שהוצגו. שיווק בעיני אינו בגדר הוצאה, אלא השקעה כדי להשיג את המטרות והיעדים העסקיים. כך, למשל, באמצעות תוכנית אסטרטגית שיווקית שבונה דורון פדלון בהתאם ליעדים העסקיים שאני מציב בפניו, הוא לא רק יספק את הבידול והמסרים, אלא גם את התקציב המוערך להגעה ליעדים הנדרשים. כמו גם את אפיקי הפרסום המתאימים יותר, אורגנים או ממומנים. החל מבניית אתרים ודפי נחיתה, דרך פודקאסט, תוכן אורגני בסושיאל לחיזוק התדמית ועד לקמפיינים ממומנים.
איך מוודאים שתוכנית עסקית לא נשארת על הנייר?
אחת המשימות המורכבות יותר שלי הוא לגרום לבעלי עסקים וחברות ליישם תהליכי עבודה אפקטיביים. בלי תפעול מסודר – כל תוכנית, גם הטובה ביותר, תיתקע. אם יש מנגנון שמבצע, מודד ובודק – התוצאות מגיעות. הגישה שלי היא אינטגרטיבית וכך כל בעל עסק חייב ללמוד להסתכל. באמצעות תכנון מטרות ויעדים, תיקצוב ותמחור נכון. והכי חשוב, הבנה שלכל תחום יש את המומחה שלו. עסק לא יכול להרשות לעצמו לעבוד במקביל במסלולים שונים. הוא חייב אסטרטגיה עסקית חכמה, כבר בשלב הראשון. במקביל, ורצוי מראש, תוכנית אסטרטגית שיווקית. רק כך נוצרת צמיחה עסקית שהיא תוצאה – לא מקריות.
- הכותב, יניב לס, הינו מנכ"ל סוכנות הייעוץ העסקי YLS, פרשן בערוץ הכלכלה ומרצה מבוקש בתחומי ניהול, יזמות ואסטרטגיה עסקית. לאתר של יניב הקליקו: כאן